info@mco.ir  –  sales@mco.ir

۰۲۱-۸۸۷۱۴۶۹۰-۹۱
تحقیق شرکت ESAB در مورد ترکیب بهینه فلاکس جوشکاری الکترواسلگ

تحقیق شرکت ESAB در مورد ترکیب بهینه فلاکس جوشکاری الکترواسلگ

نتایج تحقیقات انجام شده در شرکت ایساب نشان میدهد که بیشترین عیب جوشکاری مشاهده شده در جوش های اکترواسلگ ، ترکهای طولی ناشی از وجود هیدروژن درون جوش منتج از جدایش های مرز دانه ای و رطوبت در فلاکس روکش الکترود گزارش شده است.

آزمایشات انجام شده در واحد تحقیق و توسعه شرکت ایساب حاکی از آن است که هر اندازه ترکیب فلاکس روکش الکترود به سمت قلیایی شدن پیش رفته ، مقدار ترک ها افزایش یافته ، چسبندگی روکش کمتر شده و با جذب رطوبت بیشتر ، پاشش و جرقه هم افزایش پیدا کرده است.

در عوض، هر اندازه ترکیب فلاکس به سمت اسیدی پیش رفته از مقدار این عیوب کاسته شده ، ولی باید با تنظیم ترکیبات روکش خواص مکانیکی نهایی جوش را تضمین نمود. در نتیجه بایستی به سمت ترکیب با قلیائیت کمتر از یک پیش رفت.

B < 1

Basicity ( B ) = CaO+MgO+CaF2+ 1/2 ( MnO+FeO )

           SiO2+1/2 (Al2O3+TiO2+ZrO2)

 

بر این اساس دو کلاس مختلف ترکیب شیمیایی برای فلاکس الکترود الکترو اسلگ آزمایش و استاندارد شده است و در محدوده تولیدات بین المللی شرکت ایساب قرار گرفته است :

 

کلاس A1  و کلاس A2 :

 

قلیائیت الکترود با کلاس A1 معادل 0.8 و قلیائیت الکترود با کلاس A2 ، معادل 0.7 است و هر دو اسیدی هستند.

 

برای انجام تست جوش لازم است ، عملیات جوشکاری را روی دو قطعه بریده شده از ورق فولادی کربن استیل نرمال ، مثلا A36  یا  ST37 به ضخامت 25 میلی متر که به صورت اتصال شیاری با پخ یکطرفه V با پاشنه 3 میلی متر طراحی شده است اعمال نمایید.

پس از اعمال پاس ریشه از پشت بک گوجینگ انجام دهید.

پیشگرمایی تا دمای 250 درجه سانتیگراد لازم است.

پس از اتمام جوشکاری و سرد شدن قطعه بایستی تست غیر مخرب اولتراسونیک برای ترک یابی انجام و در صورت سلامت جوش ، برای انجام تست های مکانیکی به آزمایشگاه ارسال گردد.

4 نمونه تست خمش و دو نمونه تست کشش و 4 نمونه تست ضربه لازم است.

همچنین آنالیز فلز جوش نیز بایستی تعیین و گزارش گردد.