info@mco.ir  –  sales@mco.ir

۰۲۱-۸۸۷۱۴۶۹۰-۹۱
مکانیزم نفوذ جوش

مکانیزم نفوذ جوش

از آن جایی که حوضچه جوش در فرآیند جوشکاری با شدت جریان بالا در قالب یک فیلم نازک زیر قوس الکتریکی خلاصه می شود ، لذا مسایل مربوط به انتقال حرارت و نفوذ جوش در این روش تفاوت های عمده ای با روش های با شدت جریان پایین داراست، زیرا در این روش گردش انتقال حرارت به گونه ای متفاوت پدیده انتقال حرارت را هدایت می کند.

در جریان های پایین تر ، تنها تغییر شکل جزیی در سطح آزاد حوضچه مذاب پدید می آید.

در صورتی که در جریان های بالا ، گردش انتقال حرارت بزرگ ترین تاثیر را بر حوضچه مذاب و در نتیجه بر میزان نفوذ خواهد گذاشت.

در چنین حوضچه مذابی ، نیروی مارانگونی (  Marangoni ) حکم فرماست و عناصر فعال سطحی نظیر گوگرد ، بیشترین تاثیر را در جهت دهی انتقال حرارت بر عهده دارند.

فولاد هایی که کمتر از 60 ppm سولفور در ترکیب خود دارند ، یک جریان انتقال حرارت خارجی را نیز شامل می شوند که به وسیله یک لایه نازک ، حوضچه جوش را محافظت می کند.

همانطور که در تصویر سمت راست مشخص است ، قوس الکتریکی به طور مستقیم نسبت به ذوب کردن فلز پایه اقدام می کند.

فلز مذاب مقدار ناچیزی از حرارت ورودی را به جوش انتقال می دهد و در نتیجه بیشتر حرارت ورودی در جوش باقی مانده و صرف نفوذی شدن آن می گردد. از این رو این روش بیشترین میزان نفوذ جوش را به همراه دارد.

در مثال های متعدد ، آزمایشات فراوانی روی جوش های مختلف با نفوذ های مختلف انجام و پس از بررسی سطح مقطع برش خورده آن ها به وسیله پولیش و حکاکی کردن ، مقدار نفوذ جوش در هر روش بررسی و ثبت شد.

نتایج آزمایشات نشان داد که مقدار سولفور تاثیر چندانی بر میزان نفوذ جوش ندارد.

هر چند ، هر اندازه مقدار آمپر افزایش یابد ، این تاثیر اندکی بیشتر می شود.

کاهش مقدار نفوذ جوش با افزایش آمپر تا 500 آمپر در مجاورت سولفور مشاهده شده است و دلیل منطقی آن عکس العمل داخلی و متقابل دمایی مابین حوضچه جوش با قوس الکتریکی است ، که اصطلاحا تبادل الکتریکی جوش و قوس نامیده می شود.

مقایسه تاثیر تغییرات آمپر بر میزان نفوذ جوش