info@mco.ir  –  sales@mco.ir

۰۲۱-۸۸۷۱۴۶۹۰-۹۱
توجه: رمز عبور شما به صورت خودکار تولید و به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
طبقه بندی الکترودهای جوشکاری دستی بر اساس نوع پوشش آن ها – رتیلی

طبقه بندی الکترودهای جوشکاری دستی بر اساس نوع پوشش آن ها – رتیلی

الکترودهای جوشکاری را بعضا، بر اساس نوع پوشش آن ها طبقه بندی می کنند. این روش یکی از بهترین و مرسوم ترین روش های طبقه بندی الکترودهاست که اولین بار در بریتانیا، توسط موسسه استاندارد آن کشور ( BS) در سال 1950 میلادی صورت پذیرفت و تا به امروز توسعه یافت.

  • کلاس اول :سلولزی
  • کلاس دوم و سوم : روتیلی
  • کلاس چهارم : اسیدی
  • کلاس پنجم : اکسیدی
  • کلاس ششم : قلیایی یا بازی
  • کلاس هفتم : روتیلی با پودر آهن

 

  • کلاس دوم و سوم : روتیلی

 

بیش از 50 درصد وزنی پوشش این نوع الکترودها را اکسید تیتانیوم ( روتیل )  تشکیل می دهد که در اثر سوختن، سرباره غلیظی تولید می کنند. سایر ترکیبات مورد استفاده در پوشش الکترودهای روتیلی، 20 درصد میکا که یونیزه کننده بسیار قوی است، 5 تا 10 درصد کربنات کلسیم، 10 تا 15 درصد کربنات پتاسیم یا سدیم،10 درصد فرومنگنزو الباقی سایر افزودنی ها نظیر سیلیکات ها می باشد.

گازهای حاصل حوضچه مذاب و قوس الکتریکی را از نفوذ گاز های مخرب اتمسفری مصون داشته، از این رو استفاده از این نوع الکترودهای جوشکاری اغلب در جوشکاری پاس ریشه خطوط لوله انتقال گاز، نفت، آب و سایر سیالات که در فضای باز انجوشکاری می شوند کاربرد وسیعی پیدا کرده است.

 

الکترودهای روتیلی به دلیل سرباره غلیظی که تولید می کنند، بیشتر برای جوشکاری های گوشه در وضعیت های جوشکاری افقی و عمودی مناسب هستند. شروع قوس با الکترودهای روتیلی بسیار آسان است، لذا حتی جوشکاران آماتور و تازه کار نیز می توانند پس از اندکی تمرین و گذراندن یک دوره آموزشی ساده، از الکترودهای روتیلی استفاده نمایند،

 

جوش حاصل از الکترودهای روتیلی دارای خاتمه ظریف و مهره جوش های مرتب و کوچک است. بازدهی الکترودهای روتیلی نسبتا بالاست. نفوذ جوش متوسط و کاملا بسته به مقدار شدت جریان جوشکاری ( آمپراژ ) می باشد، قوس الکتریکی ملایم و آرام و کم تلاطم است.

 

نگهداری این الکترودها چندان دشوار نیست زیرا پوشش روتیلی الکترود به رطوبت چندان حساس نیست، قابلیت جدا شدن سرباره ( گل جوش ) از روی جوش عالی بوده و گرده جوش منظم و ظریف است.

وجود مقادیری پتاسیم و یا سدیم در پوشش الکترودهای خانواده روتیلی، آرام شدن قوس الکتریکی، کاهش پاشش جرقه و البته کاهش نفوذ جوش در فلز پایه را در بر دارد، بنابراین می توان جوش را با استفاده از ولتاژ مداری باز پائین تری آغاز نمود، و به دلیل خاصیت بالای یونیزاسیون اکسید تیتانیوم، می توان این الکترودها را با جریان متناوب نیز جوشکاری کرد.

 

از جمله پر مصرف ترین الکترودهای روتیلی که در جوشکاری های معمولی ساخت اسکلت های فلزی ساختمانی ، پل ها، سایر سازه های فولادی به طور انبوه به کار گرفته می شوند، می توان به انواع معروف زیر اشاره کرد:

 

E6013, E7014, E7024

برای شناسایی الکترودهای روتیلی با استفاده از استاندارد آمریکایی AWS ، کافی است بدانید، اگر عدد اول از سمت راست 2، 3 یا 4 باشد، الکترود جزء خانواده روتیلی است. مطابق مثالی از سه نوع پر مصرف آن که در بالا اشاره شد.

همچنین دسته وسیعی از الکترودهای فولادی زنگ نزن ( استنلس استیل ) نیز در خانواده الکترودهای روتیلی قرار دارند. از قبیل:

 

E309L-16, E308-16, E316L-16

 

اولین رقم سمت راست از الکترودهای روتیلی  زنگ نزن 16 می باشد.